19 tips om beter in google te score

In deze blog zullen wij vandaag 19 tips geven om beter in google te score.

 

  1. Optimaliseer titels en headings
  2. Geef prioriteit aan pagina’s in de website navigatie
  3. Voeg broodkruimels toe aan je pagina’s
  4. Implementeer tracking tools op uw site
  5. Zorg voor goede SSL-certificaat
  6. Claim uw Google maps kaartvermelding
  7. Comprimeer en optimaliseer afbeeldingen
  8. Verhoog de website snelheid
  9. Koppel pagina’s aan trefwoord en rijke ankerteksten
  10. Link naar relevante autoriteiten
  11. Vermakelijk de deelbaarheid van content
  12. Deel inhoud van anderen
  13. Vraag vrienden en klanten om beoordelingen
  14. Plaats nieuwe inhoud van hoge kwaliteit
  15. Bestaande inhoud up to date houden
  16. Bestaande inhoud hergebruiken
  17. Zorg voor een mobielvriendelijke website
  18. Investeer in advertorials met no follow-backlinks
  19. Verkrijg de backlinks van de concurrenten

1. Optimaliseer titels en headings

Zorg ervoor dat jouw pagina’s de juiste zoekwoorden targeten. De titel-tag heeft het meeste gewicht in zoekmachineoptimalisatie, dus zorg ervoor dat de belangrijkste trefwoorden hierin terugkomen. Hoe dichter het belangrijkste trefwoord bij het begin staat, hoe beter. Daarna moet je ook de juiste zoekwoorden toevoegen aan de koppen. De H1 is de belangrijkste kop, dus dit zou het eerste op een pagina moeten staan. In veel gevallen is het hetzelfde als de titel, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Als je een PPC-campagne hebt, kun je jezelf uit die titels inspireren. Veel mensen denken dat PPC-titels ongeschikt zijn voor SEO, maar de waarheid is dat de PPC-titels gericht zijn op conversie, wat de SEO enorm ten goede zal komen.

Hetzelfde geldt voor de metabeschrijvingen. Optimaliseer de metabeschrijvingen om mensen te overtuigen om op jouw link te klikken. Zorg ervoor dat je daar ook jouw zoekwoorden hebt, anders zijn de kansen dat deze worden weergegeven veel lager. Als je deze eenmaal te pakken hebt, kan je je op meerdere zoekwoorden op één pagina richten.

Belangrijk is ook om te concentreren op het schrijven van grotere stukken inhoud in plaats van veel kleinere. Google houdt van langere inhoud.

2. Geef prioriteit aan pagina’s in de website navigatie

Navigatie is het belangrijkste structuurelement op jouw hele website. Waarom? Nou, omdat dit het eerste element is dat naar jouw andere pagina’s linkt en meestal bovenaan de pagina staat, waardoor die links veel gewicht krijgen. Links zijn erg belangrijk voor Google!

3. Voeg broodkruimels toe aan je pagina’s

Het toevoegen van ‘broodkruimels’ kan zeer gunstig zijn voor jouw website, vooral als het om een e-commerce website gaat. Dit komt omdat ze structuur creëren binnen jouw site.

De meeste, zo niet alle online winkels, koppelen hun producten vanaf hun categoriepagina’s. Dit betekent dat de categoriepagina’s wat eigen vermogen naar de productpagina’s sturen, waardoor ze sterker worden. Over het algemeen geen slechte zaak.

Ik ben er echter vrij zeker van dat je wilt dat jouw categoriepagina’s hoog scoren, omdat deze zijn geoptimaliseerd voor de zoekwoorden met het meeste zoekvolume.

Met ‘broodkruimels’ consolideer je de sterkte van jouw categoriepagina’s door ernaar te linken met al jouw subcategorieën en gerelateerde producten.

Als je een CMS gebruikt, zijn deze aspecten vrij eenvoudig toe te passen. De meeste sjablonen worden al geleverd met broodkruimels, dus controleer eerst de instellingen van de sjabloon. Als dit niet het geval is, kan je op internet zoeken naar andere mogelijkheden zoals een plugin.

Op een aangepast platform kan je het misschien niet zelf doen zonder kennis van codering. Een programmeur moet het echter vrij snel kunnen doen, dus je kan altijd bij ons een balletje opgooien ;).

4. Implementeer tracking tools op jouw site

Volgen is uiterst belangrijk. Als jij jouw ranking en verkeer niet bijhoudt, kan je de problemen van jouw website niet herkennen.

Welke pagina’s verlaten de gebruikers snel? Je weet dat je die eerst kunt/moet verbeteren, vooral als het zoekvolume hoog is.

Als je jouw organische zoekverkeer niet in de gaten houdt, weet je niet of je vooruitgang boekt en erger nog, je weet niet of de zoekmachines jou hebben bestraft of dat je bent gedaald op de ranglijsten.

Je kunt Google Search Console en Google Analytics gebruiken om jouw organische zoekverkeer en problemen met jouw pagina’s te controleren. Ze zijn vrij eenvoudig te installeren zolang je toegang hebt tot je server. Je kan ze misschien zelfs installeren via een plug-in via jouw CMS. Ik raad aan om Google Tag Manager te gebruiken om alle trackingcodes te implementeren.

Als je naar het volgende niveau wilt gaan, kun je dingen proberen als HotJar, waarmee een heatmap wordt gemaakt van waar de gebruikers het meest op een pagina klikken. Dat is echter een stuk moeilijker te begrijpen en correct te verbeteren, dus een ervaren persoon is vereist.

5. Zorg voor goed SSL-certificaat

SSL is sinds 2014 een rangfactor. Als je je afvraagt waarom, is het antwoord vrij eenvoudig. Vanwege beveiliging. Cybercriminaliteit neemt voortdurend toe en steeds meer mensen delen steeds meer gevoelige gegevens op internet. Het installeren van een SSL moet vrij eenvoudig zijn. Meestal kan jouw hostingprovider je helpen of anders kunnen wij ook het altijd voor jouw oplossen. Bij afnamen van onze websites is dit natuurlijk inbegrepen.

6. Claim jouw Google maps kaartvermelding

Dit is niet iets dat mensen heel gemakkelijk van je kunnen ‘stelen’, maar het zal je website van grote waarde zijn. Met Google MyBusiness kan jouw website meerdere keren op Google worden weergeven.

Niet alleen dat, maar het zal ook teruggaan naar jouw website. Mensen kunnen jouw website een stuk eenvoudiger vinden als deze nog niet zo goed scoort.

Nadat je een vermelding hebt gemaakt of het eigendom ervan claimt, moet je ervoor zorgen dat je alle vereiste gegevens correct invult. Voeg ook leuke foto’s toe van jouw locatie, producten en team. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij jouw klanten. Wij helpen ook graag bij het opzetten van Google My Business.

7. Comprimeer en optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen nemen de meest fysieke ruimte op een server in beslag. Dat betekent dat ze ook de meeste fysieke ruimte op het apparaat van jouw gebruiker innemen, wat betekent dat ze ook de meeste tijd nemen om te laden.

Langzame laadtijden hebben grote invloed op jouw conversies en het laden van afbeeldingen duurt dus het langst.

Er zijn twee manieren waarop een afbeelding te veel ruimte in beslag neemt. Ten eerste is het niet gecomprimeerd in zijn fysieke grootte op de schijf. Je kan dus twee afbeeldingen hebben die er hetzelfde uitzien, maar de ene heeft 1 MB en de andere heeft maar 200 KB.

Hoe is dit mogelijk? Nou, beeldcompressie maakt afbeeldingen kleiner op de schijf zonder de grootte of kwaliteit op het scherm te verminderen. je kan plug-ins gebruiken zoals Smush voor WordPress. Maar je kunt de afbeeldingen ook elke keer comprimeren wanneer je ze uploadt met TinyPNG of ImageOptim, er zullen vast ook nog andere tools zijn. Als je geen tool kan aansluiten, downloadt dan gewoon batches afbeeldingen comprimeer deze en laadt ze vervolgens opnieuw op de server.

Dan heb je natuurlijk de grootte op het scherm. Een afbeelding van 2000 bij 2000 pixels neemt meer fysieke schijfruimte in beslag dan een afbeelding van 500 bij 500 pixels. Laad daarom geen afbeelding van 2000x2000px en verklein deze tot 500x500px met CSS. De browser moet een afbeelding 4 keer groter downloaden dan nodig is.

Om dit te laten werken met responsieve ontwerpen, kan je het HTML-kenmerk ‘srcset’ onderzoeken. Je kan het gebruiken om alleen specifieke afbeeldingen op specifieke schermformaten te downloaden.

8. Verhoog de website snelheid

Hoewel afbeeldingen de meeste impact hebben, zijn er andere elementen die de laadsnelheid van jouw site kunnen beïnvloeden. Meestal is het gerelateerd aan bestanden, maar op andere momenten kan het zijn vanwege PHP-conflicten of databasequery’s die erg lang duren om te laden.

Om conflicten en langzame laadtijden van de database te voorkomen, kan je proberen jouw plug-ingebruik te beperken tot het zeer minimale. Heb je veel onnodige plug-ins en extensies? Weg ermee. Vind je dat iets er leuk uitziet op je site, maar gebruik je het zelden of gebruikt het weinig waarde? Weg ermee.

Je kan bijvoorbeeld beginnen met het verwijderen van jouw schuifregelaarplug-in. Vervang de schuifregelaar door een statische afbeelding en een CTA-knop, waarom? Nou, het blijkt dat schuifregelaars nogal zuigen! Mensen klikken zelden op die aanbiedingen, ze nemen veel ruimte en middelen in beslag en ze kunnen erg vervelend zijn als je iets leest en het beeld verandert automatisch.

Enkele andere dingen die je kan doen om de snelheid van jouw site te verhogen, zijn onder andere het hebben van een geweldige hostingprovider en het minimaliseren van de middelen die nodig zijn om een ​​pagina te laden. Je kan PageSpeed ​​Insights, GT Metrix en Pingdom gebruiken om deze problemen te controleren.

Sommige problemen zijn eenvoudig te repareren en andere niet. Een plug-in voor caching en bestandsminimalisatie kunnen al erg nuttig zijn. Pas echter op voor mogelijke CSS- en JS-problemen en conflicten die jouw ontwerp en functionaliteit kunnen verstoren. Meestal zal het uitschakelen van minification het probleem oplossen, maar maak altijd een back-up van jouw bestanden en database voordat je iets wijzigt!

Controleer in Google Page Speed ​​Insights de reactietijd van jouw server. Als uit meerdere tests blijkt dat de responstijd langer is dan 2,5 seconden, kan je overwegen over te schakelen naar een betere hostingprovider. Onze eigen hosting is gefocust om dit probleem op te lossen.

9. Koppel pagina’s aan trefwoord en rijke ankerteksten

Interlinking is een van de meest effectieve SEO-technieken die er is. Je kan het gebruiken om te linken naar belangrijke pagina’s met behulp van specifieke ankerteksten. Dit heeft een lager risico dan het bouwen van backlinks op trefwoordrijke ankerteksten en, belangrijker nog, je hebt er absolute controle over.

Wanneer jij nieuwe inhoud toevoegt, moet je linken naar andere relevante pagina’s op jouw website. Andersom, ga enkele oude pagina’s van jouw site bewerken en voeg links toe naar jouw nieuwe inhoud, indien relevant.

Als jij duizenden pagina’s hebt, kan het moeilijk zijn om te koppelen, maar ook hiervoor zijn weer goeie plug-ins te gebruiken zoals bijvoorbeeld Interlink Manager.

10. Link naar relevante autoriteiten

Ik weet dat je liever andere websites hebt die naar jou linken, maar net als bij het voorbeeld van sociale media, moet je de inhoud van andere mensen delen om aan jezelf te worden gelinkt.

Dit kan uw SEO zelfs verbeteren. Waarom? Nou, het is omdat Google aan backlinks werkt! Dat is hoe het de goede inhoud vindt en erachter komt welke inhoud bovenaan de ranglijst moet worden geplaatst. Daarom moedigt Google webmasters aan om naar geweldige inhoud te linken

11. Vermakelijk de deelbaarheid van content

Vermakelijk de deelbaarheid van content. Het laten delen van content door andere is een goede ‘gratis’ manier om meer verkeer naar jouw website te krijgen. Maak het wel zo makkelijk mogelijk voor andere om jouw content te delen, bijvoorbeeld door social media deel knoppen toe te voegen. Het is namelijk ook voor Google erg goed als andere jouw content delen. Maar zelfs als mensen je inhoud lezen en deze erg goed vinden, nemen ze misschien niet de moeite om het te delen als je het proces niet vergemakkelijkt.

Voeg share- en like-knoppen toe aan jouw pagina’s. Focus op de meest relevante platforms voor jouw site in plaats van er zoveel mogelijk toe te voegen. Nogmaals, als je een goed CMS hebt is er meestal een simpele plug-in voor.

Je kunt ook CTA’s toevoegen aan je inhoud. Er is een leuke SEO-strategie genaamd vergrendelde inhoud. Je kunt dat ontgrendelen met een share. Hoewel het vergrendelen van de inhoud die je in de titel hebt vermeld, een heel slecht idee is (slechte gebruikerservaring), kan het vergrendelen van content/bestanden erg goed helpen met het verhogen van het aantal shares van je website.

12. Deel inhoud van anderen

Zorg er ook voor dat jij interessante inhoud deelt, zelfs als deze niet van jouw eigen website komt. Als je wil dat andere mensen jouw inhoud delen, moet jij die van hen delen.

Het is beter als je aandelen van andere pagina’s krijgt in plaats van mensen, omdat persoonlijke profielen meestal niet worden geïndexeerd. Dit betekent dat Google de backlinks die zijn gemaakt met die shares niet kan zien.

13. Vraag klanten om beoordelingen

Als jouw Google MyBusiness-vermelding beveiligd is, is het tijd om wat beoordelingen te krijgen. Veel mensen negeren dit en ik begrijp nooit waarom. Het is zo gemakkelijk om te doen!

Hoewel beoordelingen een lokale SEO-rangschikkingsfactor zijn, geldt dat hoe hoger jouw vermelding scoort, hoe meer waarde deze biedt voor uw website en bedrijf.

Goede beoordelingen krijgen is vrij eenvoudig, als jij kwaliteitsproducten/ -diensten aanbiedt. Gebruikers laten eerder een negatieve beoordeling achter, dus zorg wel dat je echt kwaliteit levert wanneer je hierop gaat focussen. Het is echter niet moeilijk om je vrienden te vragen je pagina op Google MyBusiness (en ook Facebook) te beoordelen (doe dit echter niet te veel want als het opvalt bij Google zullen ze je minder gaan ‘gunnen’, Google houdt niet van FAKE). Vraag ook elke keer als je een tevreden klant hebt om jou te beoordelen. Je zult verrast zijn, maar velen zullen het doen. Ik denk altijd maar nee heb je, ja kun je krijgen.

14. Plaats nieuwe inhoud van hoge kwaliteit

Het is geen geheim en geen raketwetenschap. Maar hoe meer (kwaliteit) inhoud je plaatst, hoe meer verkeer je ontvangt. Ik zie echter nog steeds veel nieuwe websites die resultaten willen behalen met SEO zonder blog. Als je slechts 5 pagina’s hebt waarop je jouw producten vermeld, zal je nooit in de buurt komen van bijvoorbeeld CoolBlue, Bol.com, Ebay of andere kleinere concurrenten. Je moet regelmatig blogberichten posten om Google te laten zien dat jouw website actief is. Het is ook een geweldige manier om nieuwe backlinks te verdienen, omdat mensen deze eerder delen dan jouw servicepagina’s.

Ontelbare keren heb ik gemerkt dat telkens wanneer ik nieuwe blogposts op een website plaats, alle pagina’s een kleine boost in hun ranglijst krijgen, vooral als de pagina’s niet op de eerste pagina van Google staan.

Dit bewijst (althans voor mij) dat Google websites vertrouwt die regelmatig meer posten. Nadat je op pagina 1 bent, zie je misschien wat de Google-dans wordt genoemd, waarbij Google je pagina soms oproept om te zien hoe gebruikers erop reageren en vervolgens machine learning gebruikt om erachter te komen of het goed is. Als ze het leuk vinden, zal je automatisch hoger scoren. Als dat niet het geval is en jouw bouncepercentage zeer hoog is, daal je terug naar lagere posities. Zoekmachines draaien tegenwoordig allemaal om gebruikerservaring.

Het geheim om altijd met nieuwe ideeën en onderwerpen voor inhoud en blogpost te komen, is proberen vragen van klanten te beantwoorden. Het beantwoorden van vragen is ook een goede manier om zoekwoorden te targeten die zijn geïntroduceerd via gesproken zoekopdrachten. Als je niet alle vragen van jouw klanten hebt beantwoord, moet je daarmee beginnen! Je zult zien dat inhoud in elke niche kan worden geschreven.

15. Bestaande inhoud up to date houden

Als er inhoud op jouw website is, die gericht op een specifiek zoekwoord, begin dan niet iets anders over hetzelfde onderwerp te schrijven. Je moet juist bezig zijn met het verbeteren van de zoekwoorden, wanneer meerdere pagina’s zullen strijden om hetzelfde zoekwoord.

Je kan ook in het bericht plaatsten dat het laatst nog is geüpdatet om te laten zien aan jouw lezers dat het ‘verse’ inhoudt is.

16. Bestaande inhoud hergebruiken

Je kan eenvoudig nieuw zoekverkeer verkrijgen door bestaande inhoud opnieuw te gebruiken. Je kunt er een PDF van maken en gebruiken om je e-maillijst mee op te krikken, of je kunt er een video of podcast van maken.

Je zou die inhoud zelfs kunnen gebruiken om het rechtstreeks op sociale media te delen als een verhaal. Het is bekend dat een langere tekst zonder links meer bereik krijgt op platforms zoals Facebook.

Verschillende doelgroepen geven de voorkeur aan verschillende soorten inhoud, dus uitbreiden naar meer dan alleen tekst is een slimme zet, vooral gezien het feit dat de vraag naar video-inhoud sterk toeneemt!

17. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Dit maakt deel uit van die SEO-tactieken die niet echt gemakkelijk te doen zijn. Als je bedenkt hoe oud je website is, kan deze een volledig nieuw ontwerp vereisen, of zelfs helemaal opnieuw gebouwd moeten worden.

Het is echter de moeite waard, omdat Google onlangs is overgestapt op een mobiel indexeringsproces. Dit betekent dat Google uw pagina’s rangschikt, afhankelijk van hoe ze door gebruikers op mobiele apparaten worden bekeken.

Je kan alles op een CMS repareren door eenvoudig een responsieve sjabloon te installeren. Afhankelijk van de plug-ins die je hebt geïnstalleerd, kunnen sommige functionaliteiten echter last hebben van de wijziging. Het is vaak handig om dit aan ‘experts’ over te laten omdat het best lastig kan zijn, maar de resultaten zullen het waard zijn!

18. Investeer in advertorials met no follow-backlinks

Investeer in advertorials met no follow-backlinks.

Is het niet gevaarlijk om backlinks te kopen hoor ik je dan denken? Is dit wel white hat SEO?”

Nou, ja. Maar dingen zijn anders als het gaat om no-follow links. De do-follow gekochte links zijn degenen die problemen opleveren. Die je zou moeten verdienen, niet betalen.

Theoretisch weten zoekmachines dat websites en internet werken met advertenties en links. Het wil echter niet dat websites profiteren van het organische zoekalgoritme.

No-follow links verwijderen alle risico’s. Je hoeft je niet langer te verbergen onder “informatieve inhoud” en kan jouw bedrijf direct promoten via de inhoud en advertentieteksten die je koopt. Zorg ervoor dat de inhoud nog steeds waardevol is voor de lezer. Koop het niet alleen voor de link. Hoe meer verkeer het ontvangt, hoe meer het ook uw site ten goede zal komen, dus investeer in kwaliteit.

19. Verkrijg de backlinks van de concurrenten

Backlinks zijn erg moeilijk te krijgen, maar ook erg effectief. Mogelijkheden om links te bouwen zijn niet eenvoudig te vinden. Er zijn echter enkele eenvoudige OffPage SEO-strategieën waarmee je backlinks van hoge kwaliteit kunt verwerven waarvan is bewezen dat ze werken. Dit kan met verschillende tools alleen kosten deze wel altijd geld. Daarom is het belangrijk om gewoon goeie hoogwaardige content te creëren. Zorg dat je genoeg dingen zelf deelt en probeer jouw content ook op andere sites te krijgen. Mensen zijn vaak wel bereidt iets over je te delen als je hoogwaardige content hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Offerte aanvragen

Wil jij een geheel vrijblijvend advies gesprek of een prijs indicatie, vul dan het onderstaand formulier in en zie wat ons team voor jou kan betekenen! Wij nemen altijd dezelfde dag nog contact op.










Ik ben geïnteresseerd in:

WebsiteWebshopWebapplicatieOnline marketing




Voorkeur voor contact:

MailTelefonischWhatsAppSMS