3 Essentiële tips voor een gebruiksvriendelijke website

Vandaag willen wij een paar tips weggeven zodat jij misschien een beter inzicht krijgt waaraan jouw site ontbreekt en waar die momenteel juist goed aan doet.Daarom zal ik vandaag 3 tips geven die essentieel voor een goed en gebruiksvriendelijke website.

Tip 1: Website snelheid

Ik blijf dit altijd aangeven aan mijn eigen klanten dat het cruciaal is om een snelle website te hebben. Er wordt vaak niet eens door ondernemers echt naar gekeken of hun website ‘snel genoeg’ is. Onderzoek heeft aangetoond dat het alles beïnvloedt, van het bouncepercentage en de gebruikerstevredenheid tot de conversies en inkomsten.

Als jouw site traag is, blijven bezoekers niet hangen, kijk maar is naar jezelf hoe snel je wel niet een website verlaadt wanneer deze te lang over het laden doet. Bovendien, omdat gebruikers/bezoeker wel om snelheid geven doet de zoekmachine dat dus ook. Google houdt rekening met de snelheid van jouw website wanneer zij deze gaan ranken. Daarom is het van het grootste belang dat je investeert in het zo snel mogelijk maken van jouw website.

Vul je website voor de grap maar is in op Google PageSpeed Insight en kijk hoe goed die scoort.

Tip 2: Weet waar je de aandacht legt.

Een van de belangrijkste functies van webdesign is gebruikers begeleiden. Je kunt dat doen door verschillende elementen een ander ‘gewicht’ te geven en zo gebruikers te laten focussen waar je wilt.

Je kan echter ook meer directe visuele signalen gebruiken om dit te bereiken. Een daarvan is door te profiteren van het feit dat mensen de neiging hebben om in dezelfde richting te kijken als mensen die ze in de advertenties zien. Dus mocht je mensen op je website plaatsten bij een product bijvoorbeeld, laat ze dan naar het product wijzen met hun neus.

Vaak kan het ook al op een makkelijkere manier. Het plaatsen van pijlen op je website die naar een product of contactformulier wijzen blijken ook al een goeie manier te zijn van de focus verleggen.

gebruiksvriendelijke website

Tip3: Vermijd carrousels, schuifregelaars, tabbladen en accordeons

Website-eigenaren zijn dol op carrousels. Het is waarschijnlijk een van de meest gevraagde functies van de klant. Onderzoek laat echter zien dat ze behoorlijk nutteloos zijn.

Een van de meest verbluffende gegevens is afkomstig van de Notre Dame University. De webmaster daar merkte op dat de eerste dia op een carrousel bijna 90 procent van de klikken ontving, terwijl de rest grotendeels werd genegeerd.

Negentig procent! Klinkt niet alsof de andere dia’s het waard zijn om daar te staan, toch?

Tabs en accordeons hebben hetzelfde probleem als schuifregelaars en carrousels – ze worden vaak genegeerd. Dit wordt verergerd door het feit dat maar weinig bezoekers de hele pagina lezen. De meeste mensen scannen alleen en zullen daarom waarschijnlijk geen extra klikken maken om jouw inhoud te bekijken.

Hou het daarom overzichtelijk en duidelijk voor jouw bezoekers en denk goed na wat prioriteit heeft om gezien te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Offerte aanvragen

Wil jij een geheel vrijblijvend advies gesprek of een prijs indicatie, vul dan het onderstaand formulier in en zie wat ons team voor jou kan betekenen! Wij nemen altijd dezelfde dag nog contact op.










Ik ben geïnteresseerd in:

WebsiteWebshopWebapplicatieOnline marketing




Voorkeur voor contact:

MailTelefonischWhatsAppSMS