8 tips om het bouncepercentage te verlagen op een website

1. Optimaliseer de laadtijd van de pagina

Veel mensen gaan ervan uit dat als hun bouncepercentage hoog is, dat het probleem ligt bij de inhoud van de pagina. Meestal is er in feite al wat fout gegaan voordat de bezoeker überhaupt op de pagina is gekomen.

Van alle problemen die een pagina kan hebben, is traagheid de meest voorkomende. Het is namelijk zo dat 47% van de gebruikers verwacht dat een webpagina binnen 2 seconden of minder wordt geladen. Je kan dus nog zulke goeie content op je webpagina hebben maar als je webpagina niet snel laadt verlies je op voorhand al een groot deel van je verkeer. Daarom is het cruciaal om je pagina goed te optimaliseren zodat je bouncepercentage in iedere geval daardoor niet verhoogd wordt.

Dit geldt met name voor mobiele sites. Volgens gegevens van Radware kan een verbindingssnelheidsvertraging van slechts 500 milliseconden resulteren in een toename van de “piekfrustratie” van meer dan 26% en een verlaging van de betrokkenheid met 8%.

Verder behoren langzaam ladende pagina’s tot de belangrijkste oorzaken van het verlaten van winkelwagentjes voor e-commerce stores. Verbazingwekkend genoeg heeft slechts 2% van ‘s werelds toonaangevende 100 e-commerce websites, mobiele sites die volledig worden geladen in minder dan vijf seconden op mobiele apparaten – en een vijfde duurt bijna acht seconden om volledig te laden, een bijna crimineel lange tijd voor sites die leven en sterven door conversie optimalisatie.

Voordat je er zelfs maar aan denkt om de inhoud van je pagina’s te verbeteren, moet je er eerst voor zorgen dat bezoekers geen hinder onder vinden van de laadtijd.

2. Maak jouw inhoud toegankelijker met slimme opmaak

Ooit doorgeklikt naar een blogpost of webpagina, om vervolgens een muur van tekst te ontdekken? Zo ja, dan weet je al hoe ontmoedigend dit kan zijn voor lezers. Zelfs als de inhoud ongelooflijk waardevol en volledig uniek is. Lezers haken snel af bij te langen lappen tekst zonder opmaak, afbeeldingen, bulletpoints etc.

Hier zijn enkele manieren om inhoud minder visueel ‘intimiderend’ te maken:

  • Correct gebruik van headers
  • Frequente ondertitels
  • Geschikte afbeeldingen
  • Lijsten met opsommingstekens (bulletpoints bijv.)

Gebruik van deze opmaakopties maakt jouw inhoud veel toegankelijker en stelt de lezer in staat om jouw inhoud snel te scannen of door te kunnen bladeren naar de punten die voor hem of haar belangrijk zijn.

Dat gezegd hebbende, beledig de intelligentie van je lezers ook niet. Vertrouw op je publiek om te weten wat ze nodig hebben en geef het ze dan ook.

3. Gebruik zijbalkwidgets en promoties spaarzaam

Sommige webpagina’s zijn een ideaal middel om relevante inhoud, aanbiedingen en ander middelen aan te bieden. Blogpagina’s zijn een goed voorbeeld, je zou waarschijnlijk moeite hebben om een ​​fatsoenlijke blog te vinden zonder iets in de zijbalk. De digitale marges van jouw inhoud vol proppen met advertenties, aanbiedingen andere onzin is echter een trefzekere manier om jouw bezoeker te overweldigen en te verleiden om weg te klikken.

Als je relevante inhoud in jouw zijbalk wilt markeren, doet dit dan op een manier dat het de lezer extra waarde biedt. Gerelateerde artikelaanbevelingen die ingaan op het onderwerp dat in een blogpost wordt behandeld, zijn bijvoorbeeld een geweldige manier om jouw site “plakkeriger” te maken en natuurlijk het bieden van echt waardevolle en nuttige inhoud. Als je ervoor kiest om awards en vertrouwenssignalen in jouw zijbalk op te nemen, zorg er dan voor dat ze alleen zijn van bronnen die meer waarde bieden, zodat ze een daadwerkelijk doel dienen.

Let ook op het type pop-ups dat wordt aangeboden. Deze promoties kunnen zeer effectief zijn, maar ze kunnen ook vreselijk afleiden, vooral als je ze instelt op het moment dat een gebruiker een pagina bezoekt. Geef bezoekers voldoende tijd om zich onder te dompelen in jouw inhoud voordat je ze lastigvalt met aanmeldingsaanbiedingen voor nieuwsbrieven of andere promoties. Druk niet te hard en niet te snel.

4. Meedogenloos optimaliseren voor relevantie

Afgezien van technische overwegingen zoals het laden van pagina’s. Is relevantie – of irrelevantie een van de grootste factoren die bijdragen aan hoge bouncepercentages.

Sommige sites targeten zeer effectief bepaalde trefwoorden, alleen om inhoud aan te bieden die in het beste geval relevant is of in het slechtste geval regelrecht irrelevant. Als de pagina die jij weergeeft niet direct relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker, kan ik je bijna garanderen dat deze nooit meer terugkomt. Om deze reden is het van groots belang dat je optimaliseert voor relevantie boven alle andere overwegingen.

Als je besluit om achter een zoekwoord aan te gaan en ervoor te score, zorg er dan voor dat de inhoud van jouw pagina zeer relevant is voor die zoekopdracht. Overweeg gebruikersintentie bij het targeten van trefwoorden. Wilt de bezoeker iets leren of iets kopen? In welk stadium van de trechter bevindt die zich? Welk probleem probeert die op te lossen? Dit zijn allemaal vragen die jij kunt gebruiken om de meest bruikbare, relevante inhoud voor je doelgroep te bieden en hoe relevanter de inhoud is voor de vragen van de gebruikers, hoe groter de kans is dat ze blijven hangen zodra ze op uw site zijn aangekomen.

5. Zorg dat je 1 ​duidelijke ‘call to action’ hebt

Net zoals dat jij moet overwegen wat de gebruiker wilt bij het aanbieden van inhoud, moet je ook nadenken over welke specifieke actie je wilt dat gebruikers ondernemen wanneer ze de inhoud hebben opgenomen. Als je eenmaal weet wat ze willen, kun je de bezoekers vragen actie te ondernemen door en goeie CTA (call to action) te gebruiken.

Hoe meer CTA’s je op één pagina opneemt, hoe groter de kans dat de bezoekers verwart en overweldigt raken. Natuurlijk, het zou geweldig zijn als we meerdere CTA’s op één pagina zouden kunnen opnemen en erop kunnen vertrouwen dat bezoekers elk zorgvuldig onderzoeken en evalueren voordat ze een actie ondernemen, maar laten we eerlijk zijn, dit gebeurt bijna nooit. Het is belangrijk dat jouw pagina’s zijn ingericht om het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om ze snel te kunnen laten vinden wat ze zoeken.

Overweldig jouw bezoekers dus niet met tientallen CTA’s. Denk na over de intentie van de gebruiker en hoe jouw pagina’s bezoekers kunnen helpen hun doel te bereiken en voeg vervolgens een duidelijke/relevante Call to Action toe die hen helpt de klus te klaren.

6. Gebruik een logische – en handige – interne koppelingsstructuur

Veel mensen pleiten voor het opnemen van tientallen interne links in de inhoud als een manier om het bouncepercentage te verlagen. Hoewel deze strategie goed kan werken, omdat het Analytics die essentiële tweede klik biedt om de tijd op pagina nauwkeurig te meten, kan het ook averechts werken door de inhoud een beetje goedkoop te laten lijken. We hebben allemaal sites gezien die intern in elke andere zin linken, en dit ziet er niet alleen vreselijk uit, het is ook niet gericht om de gebruikerservaring te verrijken of doelgroepen iets van echte waarde te bieden.

Dit principe komt terug op relevantie. Als jij een nuttig, zeer actiegericht blogbericht hebt dat een specifiek onderwerp diepgaand beschrijft en interessant (en waardevol) is voor jouw publiek, moet je er in alle opzichten naar linken vanaf andere pagina’s. Ga echter niet overboord met de interne links. Dit kan jouw bezoekers verwarren en overweldigen en kan bezoekers er ook van weerhouden om in de eerste plaats op een van de interne links te klikken.

7. Optimaliseren voor mobiel

Het is een beetje jammer dat we moeten herhalen hoe belangrijk dit is, maar het aantal websites dat nog steeds niet is geoptimaliseerd voor mobiel is gigantisch. Nu het aantal gebruikers dat internet bezoekt, voornamelijk vanaf mobiele apparaten, elk jaar toeneemt, is het praktisch niet zo dat gebruikers hun site niet kunnen optimaliseren voor mobiel en hun bedrijf ergens anders naartoe kunnen brengen.

Helaas is het lanceren van een mobielvriendelijke site een enorme pijn in de kont, vooral voor grotere websites. Zo simpel is het. Het kan een nauwgezet proces zijn en kan je eigen technische mogelijkheden overschrijden, wat betekent dat het ook een andere (aanzienlijke) uitgave voor jouw site of bedrijf kan zijn. Het is echter moeilijk te onderschatten hoe cruciaal mobiele optimalisatie is voor elk type site, en je moet overwegen om jouw site mobielvriendelijk te maken, ongeacht de tijd, moeite en kosten, of de zweren of slapeloze nachten die je maakt in de werkwijze. Natuurlijk kunnen wij er ook altijd bij helpen.

Het is ook van vitaal belang om tip 1 te onthouden bij het optimaliseren van jouw site voor mobiel. Het maakt niet uit hoe mooi jouw site eruitziet op een iPhone, wanneer de laadtijd te lang is zal je altijd veel verkeer verliezen.

8. Maak de navigatie van jouw site moeiteloos

In de eenvoudigste (hoewel misschien de moeilijkste) termen, kan je jouw websitebezoekers zien als luie, verwende gebruikers die alles met minimale inspanning aangereikt willen krijgen. Dit is misschien niet de meest aangename manier om je publiek voor te stellen, maar laten we eerlijk zijn – als je je gebruikers dwingt om zelfs het kleinste beetje werk te doen om te krijgen wat ze willen, gaan ze gewoon naar een andere site. Om deze reden is het cruciaal dat jouw sitenavigatie zo moeiteloos mogelijk is.

Stel je een typische browsersessie op je site voor vanuit het perspectief van een gebruiker. Ze komen op je website aan, en na een seconde of twee je inhoud te hebben geëvalueerd – en vaak is dat letterlijk de hele tijd dat je hebt – besluiten ze dat hoewel deze pagina niet precies is waarnaar ze op zoek zijn, jouw site ze mogelijk zou kunnen geven wat zij willen. Ze proberen vervolgens de pagina te vinden waarnaar ze op zoek zijn, maar ontdekken dan dat jouw navigatie verborgen is achter onlogische geanimeerde vervolgkeuzemenu’s of afbeeldingslinks die er niet uitzien als afbeeldingslinks.

Jouw websitenavigatie moet duidelijk zijn, onmiddellijk worden begrepen en de gebruiker een naadloze ervaring bieden om van het ene deel van jouw site naar het andere te gaan. Bezoekers moeten niet hoeven te raden waar ze zich op jouw website bevinden om te weten hoe ze zich moeten verplaatsen, en ze mogen niet gedwongen worden in kunstmatige paden die jij hebt opgezet om ze door jouw verkooptrechter te leiden. Onthoud – zij hebben de controle, niet jij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Offerte aanvragen

Wil jij een geheel vrijblijvend advies gesprek of een prijs indicatie, vul dan het onderstaand formulier in en zie wat ons team voor jou kan betekenen! Wij nemen altijd dezelfde dag nog contact op.










Ik ben geïnteresseerd in:

WebsiteWebshopWebapplicatieOnline marketing




Voorkeur voor contact:

MailTelefonischWhatsAppSMS